Start-ups som et nødvendigt opgør med status quo

16. marts 2016

Tidligere på året blev det annonceret, at Morten Strunge, kendt for at sælge Onfone til TDC for svimlende 300 millioner kroner i en alder af 25 år, og Peter Mægbæk, manden bag Fullrate, der blev solgt til TDC for 400 millioner kr. i 2009, er gået sammen og har lagt i kakkelovnen til endnu en gang ”telco disruption”. De har stiftet telefonselskabet Plenti, der med kun ét enkelt abonnement til én pris skal gøre op med den produkt-forvirring, der ifølge de to herre stadig eksisterer blandt danske mobilforbrugere. Inkluderet i abonnementet er en række underholdningstjenester, herunder Strunges egen Mofibo, samt adgang til Tivoli(!). Hele pakken skal kapre 100.000 kunder til Plenti fra de eksisterende spillere på markedet, hvor der efter godt et års våbenhvile er blevet afskaffet mange af de billigste mobilpakker.

Men hvad har dette med iværksætteri i øjenhøjde at gøre? For de fleste af os er det trods alt ikke helt i øjenhøjde at tvinge kæmpe virksomheder i knæ med aggressive forretningsmodeller for herefter at tjene hundredevis af millioner kroner. Men så alligevel. For essensen i historien om Onfone og Fullrate ligger ikke kun i deres aggressive prissætning, der tvang TDC ud i to strategiske opkøb, men også i iværksætterens rolle som en disrupter. I begge tilfælde har de to iværksættere formået at gøre op med vores eksisterende idéer om produkter, brancher og forbrugsmønstre – og det er de ikke alene om. På globalt plan har Travis Kalanick og Garrett Camp for altid ændret persontransport med introduktionen af Uber, og Brian Chesky og Joe Gebbia har ændret vores måde at holde ferie på med AirBnB.

Første episode af vores podcast er et mere jordnært eksempel på sådan en disruption. Vi har besøg af Patrick Rønning fra Signifly, der, udover at fortælle en fantastisk historie om at bevæge sig fra sine forældres kælder til et digitalt bureau med lokaler midt i København, også har formået at disrupte sin egen branche. Som Patrick beskriver det i podcasten, så placerer bureauet Signifly sig i et ”sweet spot”, hvor de gammeldags bureauer ikke er digitale nok, og de digitale bureauer ikke er kommunikative og strategiske nok. Dette har hjulpet dem med at kapre store kunder, der nyder godt af Signiflys kommunikative ekspertise og deres tekniske snilde. At bryde med status quo er ikke kun forbeholdt millionærer og tech-baserede start-ups i San Fransisco – det foregår også herhjemme, i kældre og garager, hvor status quo konstant bliver rykket af ambitiøse unge mennesker.

Vi håber, at du vil lytte til vores første episode om Patrick og Signifly, og føle dig lige så inspireret af Patrick og hans historie, som vi gjorde, da vi hørte den første gang. Hvis du selv ligger inde med en lignende oplevelse eller gerne vil give dit besyv med om iværksætterens rolle, så smid en kommentar til os her på bloggen.

God fornøjelse med vores første episode.

Generation Startup © 2016